Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 18 Απριλίου 2024
Πολιτισμός Αρχιτεκτονική Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική Ανατολική Μακεδονία και Θράκη Νομός Ξάνθης

Η βόρεια όψη της γέφυρας του Ακραίου
(Φωτογραφία: Νικόλαος Κόκκας)
Η βόρεια όψη της γέφυρας του Ακραίου
(Φωτογραφία: Νικόλαος Κόκκας)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Νεοκλασσική Αρχιτεκτονική
Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ανατολική Μακεδονία και Θράκη
Νομός Δράμας
Νομός Έβρου
Νομός Καβάλας
Νομός Ξάνθης
Νομός Ροδόπης
Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

20/11/2006
Γέφυρα του Ακραίου

Νικόλαος Κόκκας
Πηγή: ΙΠΕΤ-ΚΕΤΕΠ
© Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Η γέφυρα του Ακραίου βρίσκεται στα όρια της Κοινότητας Σατρών του Ν.Ξάνθης. Για να φτάσει κανείς εκεί ακολουθεί το δρόμο από το Ποταμοχώρι Σατρών προς τα αριστερά, προς τον εγκαταλειμμένο οικισμό Ακραίος. Δύο περίπου χλμ μετά το Ποταμοχώρι συναντάμε την εντυπωσιακή αυτή γέφυρα.
Η γέφυρα του Ακραίου έχει δύο μεγάλα τόξα και δύο μικρότερα, ανακουφιστικά τόξα. Το συνολικό μήκος του καταστρώματος είναι 41 μ. Το μεγάλο τόξο έχει μήκος 17.20 μ. ενώ το ύψος από το ποτάμι μέχρι την καμάρα είναι 10 μ. Το μικρό τόξο έχει μήκος 9.30 μ. Το 1996 τμήμα από τα προστατευτικά τοιχία του καταστρώματος είχε καταστραφεί από τις καταρρακτώδεις βροχές. Το τοιχίο αυτό έχει σήμερα επιδιορθωθεί. Από τη γέφυρα διέρχονται ακόμα και σήμερα αυτοκίνητα καθώς δεν υπάρχει άλλος τρόπος διέλευσης του ποταμού στην περιοχή.
Τα περισσότερα από τα παλιά γεφύρια της Ξάνθης βρίσκονται στην ορεινή περιοχή και χρονολογούνται από το 18ο-19ο αιώνα ενώ υπάρχουν και κάποια νεώτερα. Μέχρι πρόσφατα, τα γεφύρια αυτά αποτελούσαν απαραίτητο συμπλήρωμα του οδικού δικτύου. Το σημείο όπου θα κτίζονταν ένα γεφύρι καθορίζονταν από τη διαμόρφωση της κοίτης των ποταμών, έτσι ώστε η όλη κατασκευή να θεμελιώνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η θέση τους ήταν κομβική – σημείο συνάντησης κεντρικών δρόμων και μονοπατιών. Εξαιτίας της σπουδαιότητας των γεφυριών, ήταν συνηθισμένο φαινόμενο κοντά τους να κτίζονται χάνια, μύλοι, στρατιωτικά φυλάκια. Για την κατασκευή των παραδοσιακών γεφυριών εργάζονταν ειδικευμένοι μάστορες. Με βασικό δομικό υλικό την πέτρα, άρχιζαν να κτίζουν ταυτόχρονα και από τις δύο πλευρές προχωρώντας σιγά-σιγά προς την κορυφή.