Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 07 Δεκεμβρίου 2019
Πολιτισμός Αρχαιολογία Αρχαιολογικοί χώροι Ιερά Ανατολική Μακεδονία και Θράκη Νομός Δράμας Δήμος Δράμας

Προτομή Διονύσου από τη Δράμα. Κύρια όψη
(Φωτογραφία: Τρακοσοπούλου-Σαλακίδου Ε., Η Δράμα και η Περιοχή της, Ιστορία και Πολιτισμός 1,Δράμα 1998, σελ.176)
Προτομή Διονύσου από τη Δράμα. Πίσω όψη
(Φωτογραφία: Τρακοσοπούλου-Σαλακίδου Ε. ,Η Δράμα και η Περιοχή της, Ιστορία και και Πολιτισμός 1, Δράμα 1998, 177)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Αρχαιολογία
Αρχιτεκτονική
Ιστορία
Μουσεία
Μυθολογία
Θρησκεία
Λαογραφία - Ήθη / Έθιμα
Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα
Πηγές
Προσωπικότητες
Σπήλαια
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ανατολική Μακεδονία και Θράκη
Δήμος Αβδήρων
Δήμος Δράμας
Δήμος Θάσου
Δήμος Ιάσμου
Δήμος Προσοτσάνης
Δήμος Σαμοθράκης
Κοινότητα Θερμών
Ιερά: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

23/11/2007
Το Ιερό του Διονύσου (Δράμα)

Δέσποινα Σκουλαρίκη
Πηγή: Ι.Π.Ε.Τ./ Ε.Κ. "Αθηνά"
© Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Aναθηματική επιγραφή που βεβαιώνει την ύπαρξη ιερού αφιερωμένου στο Διόνυσο βρέθηκε στον αρχαίο οικισμό της Δράμας, η θέση του οποίου, όμως, δεν έχει ακόμη εντοπιστεί. Το ιερό χρονολογείται στα τέλη του 4ου αι. π.Χ. και μαρτυρείται η συνέχειά του μέχρι τους ελληνιστικούς (323-30π.Χ.) και ρωμαϊκούς (30π.Χ.-324μ.Χ.) χρόνους.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον μεταξύ των ευρημάτων παρουσιάζει η μαρμάρινη προτομή του θεού, ο οποίος εικονίζεται σε ώριμη ηλικία, φορώντας δορά και έχοντας στο κεφάλι του ταινία και στεφάνι με κλαδιά κισσού και κλήματος. Ο εικονογραφικός τύπος του όρθιου γενειοφόρου Διονύσου με μέγεθος, λίγο μικρότερο από το φυσικό, παραπέμπει σε λατρευτικό άγαλμα των χρόνων των Αντωνίνων (μέσα 2ου αι.μ.Χ.), το οποίο αντιγράφει πιθανότατα ένα κλασικό πρότυπο των αρχών του 5ου αι.π.Χ.

Ο Διόνυσος της Δράμας πιθανώς προέρχεται από τοπικό εργαστήριο του ευρύτερου χώρου και η πλατιά διάδοση της λατρείας του στην περιοχή μέχρι τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους, όποτε και ταυτίζεται με το Ρωμαϊκό θεό ?Liber Pater?, τον αναδεικνύει σε εξέχουσα τοπική θεότητα.

Βιβλιογραφία:
1.Κουκούλη-Χρυσανθάκη Χ., «Ο αρχαίος οικισμός της Δράμας και το Ιερό του Διονύσου», Η Δράμα και η Περιοχή της, Ιστορία και Πολιτισμός, Πρακτικά Επιστημονικής Συνάντησης (Δράμα, 24-25 Νοεμβρίου 1989), Δράμα 1996, σελ. 67-107
2.Κουκούλη-Χρυσανθάκη Χ., «Νέα αναθηματική επιγραφή από το ιερό του Διονύσου στη Δράμα», Η Δράμα και η Περιοχή της, Ιστορία και Πολιτισμός, Δ? Επιστημονική Συνάντηση (Δράμα, 16-19 Μαΐου 2002), Δράμα 2002 (Περιλήψεις Ανακοινώσεων)
3.Τρακοσοπούλου-Σαλακίδου Ε., «Προτομή Διονύσου από τη Δράμα», Η Δράμα και η Περιοχή της, Ιστορία και Πολιτισμός 1, Β? Επιστημονική Συνάντηση (Δράμα, 18-22 Μαΐου 1994), Δράμα 1998, σελ. 169-182