Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 29 Μαρτίου 2024
Πολιτισμός Μυθολογία Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Κουρτίδης, Ιστορία της Θράκης, 1932, Πανάρχαιοι Θράκες Βασιλείς-Ηγεμόνες
On-line βιβλίο για την ιστορία και τη μυθολογία της Θράκης
evros.gr-Το νέο portal του Ν.Έβρου
Portal ? Οδηγός για τον Νομό Έβρου
Θρακικά Τόμος 12ος-Θράκες και Μυκηναίοι
On-line περιοδικό για την ιστορία και τη μυθολογία της Θράκης

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Αρχαιολογία
Αρχιτεκτονική
Ιστορία
Μουσεία
Μυθολογία
Θρησκεία
Λαογραφία - Ήθη / Έθιμα
Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα
Πηγές
Προσωπικότητες
Σπήλαια
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ανατολική Μακεδονία και Θράκη
Δήμος Θάσου
Δήμος Καβάλας
Νομός Έβρου
Μυθολογία: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

02/12/2007
Τηρέας

Αικατερίνη Μπάλλα
Πηγή: Ι.Π.Ε.Τ./ Ε.Κ. «Αθηνά»
© Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Η αρχαία παράδοση, από τον Όμηρο και εξής θέλει τον Άρη να κατάγεται από τη Θράκη. Ο Όμηρος βάζει τον Άρη να κατοικεί στη Θράκη, ενώ ο Ηρόδοτος αναφέρει πως οι Θράκες λάτρευαν τρεις θεότητες, τον Άρη, τον Διόνυσο και την Άρτεμη και ακόμη για τους Σκύθες που ζούσαν πιο ανατολικά, ο Άρης θεωρούνταν ο πιο σημαντικός θεός και λατρευόταν υπό μορφή ξίφους. Οι Θράκες, γνωστοί για τη βαρβαρότητα και το φιλοπόλεμο χαρακτήρα τους λάτρευαν τον άγριο θεό των μαχών με ιδιαίτερες τιμές, αλλά και τους εξίσου σκληρούς και βάρβαρους απογόνους του, τον Τηρέα, τον Λυκούργο και το Διομήδη.

Σύμφωνα με τη μυθική παράδοση, ο Τηρέας, όταν έγινε βασιλιάς της Θράκης, κλήθηκε σε βοήθεια από τους Αθηναίους στον πόλεμό τους εναντίον των Θηβαίων. Οι Αθηναίοι με τη βοήθεια του Τηρέα νίκησαν τους Θηβαίους και για να ανταμείψουν τον Θράκα βασιλιά του έδωσαν για γυναίκα του την κόρη του βασιλιά τους Πανδίονα, την Πρόκνη. Ο Τηρέας πήρε την Πρόκνη στο βασίλειό του και απέκτησε μαζί της έναν γιο, τον Ίτυ (ή Ίτυλο). Αργότερα, σε ένα ταξίδι του στην Αθήνα, ο Τηρέας είδε τη Φιλομήλα, αδελφή της γυναίκας του, και την ερωτεύτηκε. Με την ψευδή δικαιολογία ότι η Πρόκνη πέθανε, κατάφερε φεύγοντας για την πατρίδα του να πάρει μαζί του τη Φιλομήλα, την οποία όμως βίασε και κακομεταχειρίστηκε. Όταν έφτασαν στη Θράκη, της έκοψε τη γλώσσα για να μην αποκαλύψει το μυστικό του και την περιόρισε σε έναν τόπο μακριά από το παλάτι του. Παρά τα βασανιστήρια που υπέστη από τον Τηρέα, η Φιλομήλα κατόρθωσε να ειδοποιήσει την αδερφή της με ένα υφαντό, όπου είχε κεντήσει την περιπέτειά της και την αγριότητα του Τηρέα. Η Πρόκνη εντόπισε την αδερφή της και μαζί σχεδίασαν την εκδίκηση τους. Έσφαξαν και μαγείρεψαν τον Ίτυ και πρόσφεραν το κρέας του στον Τηρέα. Η Πρόκνη πέταξε τότε στο τραπέζι το κεφάλι του γιου τους για να καταλάβει τι είχε φάει και για να ξεφύγουν από την οργή και την τιμωρία του Τηρέα, έφυγαν για την Αθήνα. Ο Τηρέας τις καταδίωξε με ένα πελέκι στο χέρι και τις πρόφτασε στη Δαυλίδα της Φωκίδας. Εκείνες παρακάλεσαν τους θεούς να τις γλιτώσουν από τον άγριο Τηρέα και αυτοί τις μεταμόρφωσαν σε πουλιά: την Πρόκνη σε αηδόνι και τη Φιλομήλα σε χελιδόνι.

Για την αγριότητα και τη βαρβαρότητα του Τηρέα κυκλοφορούν πολλές παραλλαγές του μύθου, αλλά και άλλοι μύθοι που θέλουν το βασιλιά της Θράκης να σκοτώνει και τον αδερφό του, τον Δρύαντα, ο οποίος ίσως είναι ο πατέρας του βασιλιά Λυκούργου.

Βιβλιογραφία:

Κακριδής Ι., (1986). Ελληνική Μυθολογία, Τόμος 3, Οι Ήρωες, Εκδοτική Αθηνών, σελ. 292.

Ξάνθη, Τουριστικός οδηγός του Νομού, (2002). Έκδοση Νομαρχίας Ξάνθης, σελ. 12.

Τσιαφάκη Δ., (1998). Η Θράκη στην Αττική Εικονογραφία του 5ου αι. π.Χ. Προσεγγίσεις στις σχέσεις Αθήνας και Θράκης, σελ. 189-197.