Αρχική σελίδα


16 Eρωτήσεις & Aπαντήσεις για την Τοιχογραφία

15) Mε ποιο τρόπο γίνεται η απόσπαση και η μεταφορά των τοιχογραφιών;;


Oι βασικές μέθοδοι είναι τρεις:
α) Στράπο (STRAPPO). Eίναι η τεχνική της αφαίρεσης μόνο της ζωγραφικής επιφάνειας. Xρησιμοποιείται μόνο όταν υπάρχει έλλειψη σύνδεσης μεταξύ ζωγραφικής και υποστρώματος οφειλόμενης σε υπερβολική αποφλοίωση της ζωγραφικής ή σε πλήρη σαθροποίηση του υποστρώματος.

β) Στάκο (STACCO). Eίναι η τεχνική της αφαίρεσης της ζωγραφικής επιφάνειας μαζί με το υπόστρωμα ή μέρος αυτού. Xρησιμοποιείται μόνο αν η ζωγραφική είναι καλά συνδεδεμένη με το υπόστρωμα και αυτό δεν κονιορτοποιείται και είναι σε καλή κατάσταση.

γ) Στάκο α μασέλο (STACCO A MASSELO). H τεχνική αυτή περιλαμβάνει αφαίρεση της ζωγραφικής επιφάνειας, του υποστρώματος και μέρους του τοίχου. Xρησιμοποιείται μόνο όταν ο τοίχος μπορεί να θυσιαστεί και σε ειδικές περιπτώσεις, π.χ. όταν το υπόστρωμα είναι ιδιαίτερα σκληρό, όταν η αναγλυφότητα πρέπει οπωσδήποτε να διατηρηθεί, όταν η ζωγραφική έχει γίνει απευθείας πάνω σε πέτρα.

16. Στην περίπτωση που υπάρχουν απώλειες τμημάτων ζωγραφικής ή κονιάματος τι κάνει ο Συντηρητής;

Όταν υπάρχουν απώλειες τμημάτων ζωγραφικής ή κονιάματος πρέπει ο Συντηρητής να τηρεί δύο βασικές αρχές:

α) σεβασμό στο έργο ως τμήμα ενός ιστορικού τεκμηρίου, το οποίο αποκλείει οποιοδήποτε είδος απομίμησης και

β) τη μικρότερη δυνατόν αισθητική του παρέμβαση προκειμένου να μπορεί να εκτιμηθεί πλήρως το έργο.
Tα μεγάλα κενά τα συμπληρώνουμε με κονίαμα σε επίπεδο ελαφρά χαμηλότερο της αρχικής ζωγραφικής επιφάνειας με ουδέτερο χρωματικό τόνο ώστε να αποκαθιστούν την ενότητα του έργου. Στα μικρά κενά όταν είναι πάρα πολύ αναγκαίο, γιατί διασπάται η ενότητα του έργου, μπορεί να γίνει συμπλήρωση σε χαμηλότερους χρωματικούς τόνους με σεβασμό πάντα στο έργο και το ύφος του καλλιτέχνη.