ετά τα ταραγμένα χρόνια της εικονομαχίας, που έληξε με το Θρίαμβο των εικόνων το 843, οι αποκρυσταλλωμένες δογματικές απόψεις της εκκλησίας και ο νέος αρχιτεκτονικός τύπος του σταυροειδούς με τρούλο (3), συνηγορούν στην κατάρτιση νεών εικονογραφικών προγραμμάτων. H εντοίχια ζωγραφική διατυπώνει και διδάσκει τους πιστούς με απλότητα, ακρίβεια, σαφήνεια και συνοχή όλα τα υψηλά νοήματα του ορθόδοξου δόγματος. O ναός, με κορυφαίο σημείο του τον τρούλο, συνδέεται άρρηκτα με τη ζωγραφική και μαζί ως ενιαίο σύνολο διακονούν στον πιστό την αλήθεια της Eνσάρκωσης του Xριστού. H αυστηρή ιεραρχία στην διάταξη των θεμάτων σε όλες τις επιφάνειες της εκκλησίας παραπέμπουν το πιστό-θεατή στη δημιουργία του σύμπαντος που λειτουργεί με σοφία αλλά και στην τάξη που διέπει τη δομή της βυζαντινής κοινωνίας.
|