ύο είναι οι κυριότερες τεχνικές κατασκευής της φορητής σε ξύλο εικόνας, η εγκαυστική και η αυγοτέμπερα.
γκαυστική
|
|
|
ια την κατασκευή της φορητής σε ξύλο
εικόνας χρησιμοποιήθηκε αρχικά η
εγκαυστική τεχνική, που ήταν γνωστή από
την ύστερη αρχαιότητα (2ος π.X.-2ος
μ.X.
αιώνας).
ύμφωνα με αυτήν την τεχνική, μετά την
προετοιμασία του ξύλου ο ζωγράφος
ανακάτευε τα χρώματα με κερί και ρητίνη
και ζωγράφιζε κατευθείαν στο ξύλο ή πάνω
σε στρώμα γύψου. H εγκαυστική τεχνική
ήταν σε χρήση μέχρι τον 8ο αιώνα. Πολύ
λίγες εγκαυστικές εικόνες έχουν σωθεί
μέχρι σήμερα και οι περισσότερες
βρίσκονται στη Mονή της Aγίας Aικατερίνης
στο Σινά (εικ.5-7).
|
Εικ. 5: Xριστός Παντοκράτωρ (εγκαυστική εικόνα), α' μισό 6ου
αι. Σινά, Mονή Aγίας Aικατερίνης.
|
|
ε αυτή λοιπόν την τεχνική κατασκευάστηκαν οι πρώτες βυζαντινές εικόνες, που διατήρησαν
έτσι τα χρώματά τους λαμπερά και χωρίς φθορές από τον χρόνο.
|

|
Εικ. 6: Παναγία Bρεφοκρατούσα, οι άγιοι Θεόδωρος ο Στρατηλάτης και Γεώργιος και άγγελοι (εγκαυστική εικόνα), β΄μισό 6ου
αι. Σινά, Mονή Aγίας Aικατερίνης.
|
Εικ. 7: O Xριστός ένθρονος (εγκαυστική εικόνα), αρχές 7ου
αι. Σινά, Mονή Aγίας Aικατερίνης.
|
|