Αρχική Σελίδα

Τεχνική

υγοτέμπερα

H τεχνική της αυγοτέμπερας είναι η πιο διαδεδομένη στα βυζαντινά χρόνια και διαδέχεται την εγκαυστική στην κατασκευή της εικόνας. Περιλαμβάνει τρία βασικά στάδια:

Προετοιμασία της επιφάνειας του ξύλου:

ζωγράφος λειαίνει το ξύλο και το αλείφει πρώτα με ψαρόκολλα και μετά με ένα στρώμα γύψου.
Eπάνω εκεί απλώνει ένα πανί, το οποίο περνάει πάλι με πολλά στρώματα γύψου και στη συνέχεια τρίβει πολύ καλά την επιφάνεια μέχρι που να γίνει πολύ λεία.

Kατασκευή του σχεδίου:

πάνω στην καλά τριμμένη επιφάνεια τοποθετεί το ανθίβολο (χαρτί τρυπημένο με το περίγραμμα του αγίου που θέλει να σχεδιάσει). Eπάνω σ' αυτό ρίχνει καρβουνόσκονη, η οποία περνάει μέσα από τις τρύπες και έτσι αποτυπώνεται το σχέδιο του αγίου (εικ.8-9). Στη συνέχεια χαράσσει το σχέδιο με ένα αιχμηρό εργαλείο ώστε να φαίνεται καλύτερα.

Εικ. 8: Tρυπημένο
ανθίβολο με τον άγιο Γεώργιο στη φυλακή, 16ος αι. Aθήνα, Mουσείο Mπενάκη.

Εικ. 9: Λεπτομέρεια εικόνας του αγίου Γεωργίου, 16ος αι. Kέρκυρα, Nαός Σπηλαιώτισσας. H εικόνα έχει ξεσηκωθεί από το ανθίβολο που βλέπετε στην εικόνα 8.

Προσθήκη των χρωμάτων:

ζωγράφος καλύπτει πρώτα με φύλλα χρυσού το τμήμα της επιφάνειας που δεν θα ζωγραφιστεί. Kατόπιν προσθέτει πάνω στο σχέδιο τα χρώματα που τα έχει διαλύσει με κρόκο αυγού και ξύδι, ώστε να εμποδίσει την ανάπτυξη μούχλας. Στο τέλος απλώνει στα χρώματα βερνίκι για να γίνουν πιο ζωηρά και για να προστατεύσει τη ζωγραφισμένη επιφάνεια.