ε
βάση ομοιογενή εικονογραφικά και
τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά έχει
εντοπισθεί η ύπαρξη εργαστηρίων (π.χ.
της Γάζας στην Παλαιστίνη, της Madaba στην
Iορδανία, της ηπειρωτικής και της
νησιώτικης Eλλάδας κ.α.).(Φωτ. 4) |

Φωτ. 4 Bασιλική αγ.Θεοδώρων στην Madaba της Iορδανίας. 6ος αι.
|
ια
την όψιμη αρχαιότητα γνωρίζουμε ότι η
συντριπτική πλειοψηφία των ψηφιδωτών
κατασκευαζόταν από ντόπιους ψηφοθέτες,
μεμονωμένους ή οργανωμένους σε
συνεργεία, εργαστήρια, που δούλευαν
είτε μέσα στις πόλεις ή γύρω από αυτές.
Σε ορισμένες περιπτώσεις γνωρίζουμε
ψηφοθέτες που ήλθαν από την ίδια την Kωνσταντινούπολη
ή είχαν αφομοιώσει επιδράσεις από
αυτήν ή άλλα σημαντικά πολιτιστικά
κέντρα. |
ετά
την επικράτηση του χριστιανισμού, το
ψηφιδωτό κοσμεί δάπεδα και τοίχους των
νέων εκκλησιαστικών κτισμάτων αλλά και
των παλατιών, αφού εκτός από την αντοχή
δημιουργεί και την εντύπωση μεγάλης
λαμπρότητας. Στα εντοίχια ψηφιδωτά,
συνδυάζεται με επένδυση από πλάκες
μαρμάρου στα κατώτερα μέρη, σε
εξαιρετικό συνδυασμό χρωματικής
ενότητας και διακοσμητικής αρμονίας. |
τεχνική του ψηφιδωτού χρησιμοποιείται
επίσης στις φορητές εικόνες. Σε αυτές
του μικρού σχήματος, η διακόσμηση
θυμίζει μικροτεχνία ενώ οι μεγαλύτερες
ως προς την τεχνική θυμίζουν εντοίχιο
ψηφιδωτό. |