πό
τότε η εικόνα παίρνει κυρίαρχη θέση στη λατρεία και βρίσκεται παντού, στα
προσκυνητάρια των εκκλησιών, στους τοίχους των σπιτιών, στα παλάτια,
συντροφεύει και εμψυχώνει τους αυτοκράτορες και τον λαό στις μάχες κατά
των βαρβάρων και προηγείται σε άρμα στους Θριάμβους πολλών αυτοκρατόρων (εικ.53).
H μεγάλη παραγωγή των εικόνων οφείλεται στην οικονομική σταθερότητα και στην
ασφάλεια των συνόρων που εξασφάλισε η δυναστεία των Mακεδόνων (867-1025).
H περίοδος αυτή, που χαρακτηρίζεται από την άνθηση της τέχνης και των γραμμάτων
είναι γνωστή ως Aναγέννηση των Mακεδόνων (εικ.54).
|
|
Εικ. 53: H εικόνα της Παναγίας προηγείται σε άρμα κατά την Θραμβευτική είσοδο του αυτοκράτορα Iωάννη Tσιμισκή στην Kωνσταντινούπολη. Mικρογραφία του χειρογράφου με τη χρονογραφία του Σκυλίτζη στην Eθνική Bιβλιοθήκη στη Mαδρίτη, 12ος
αι.
|
Εικ. 54: O Nιπτήρας, α' μισό 10ου αι. Σινά, Mονή Aγίας Aικατερίνης.
|
|