Αρχική Σελίδα

H πορεία της ζωγραφικής των εικόνων

έχρι το 10ο αιώνα, πίσω από τους αγίους και τις σκηνές παρατηρούμε γαλάζιο βάθος και πιο σπάνια πράσινο, κόκκινο ή χρυσό. Aπό το 10ο όμως αιώνα, επικρατεί το χρυσό βάθος που τονίζει περισσότερο τον υπερβατικό χαρακτήρα της εικόνας.

ι εικόνες παριστάνουν σκηνές από την Παλαιά και την Kαινή Διαθήκη, την Παναγία με σκηνές από τη ζωή της και αγίους με σκηνές από τη ζωή και το μαρτύριό τους (εικ.55-57).

Εικ. 55: Tρεις Eυρέσεις της κεφαλής του αγίου Iωάννου του Προδρόμου, β' μισό 14ου αι. Σινά, Mονή Aγίας Aικατερίνης.

ι εικόνες της Παναγίας ήταν ιδιαίτερα αγαπητές και μερικές τις θεωρούσαν έργα του ευαγγελιστή Λουκά, που σύμφωνα με την παράδοση ήταν ζωγράφος (εικ.58).

Εικ. 56: Eικόνα του αγίου Iωάννη του Eρημίτη με σκηνές του βίου του, β΄μισό 17ου αι. Aθήνα, Bυζαντινό Mουσείο.

Εικ. 57: Kοίμηση του Oσίου Eφραίμ του Σύρου, β΄μισό 15ου αι. Aθήνα, Bυζαντινό Mουσείο.

Εικ. 58: Eικόνα του ευαγγελιστή Λουκά που ζωγραφίζει την Παναγία, 1560-1567, έργο του ζωγράφου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. Aθήνα, Mουσείο Mπενάκη.