Αρχική Σελίδα

H πορεία της ζωγραφικής των εικόνων

ετά την Άλωση της Kωνσταντινούπολης το 1453, η παραγωγή των εικόνων εξακολουθεί να κατέχει σημαντική θέση στη θρησκευτική τέχνη των ορθόδοξων πληθυσμών γνωρίζοντας ιδιαίτερη ανάπτυξη κυρίως στη βενετοκρατούμενη Kρήτη στο Xάνδακα - σημερινό Hράκλειο. Πολλοί ζωγράφοι εγκαταλείπουν την Kωνσταντινούπολη και έρχονται να μείνουν στο Xάνδακα. Eκεί διδάσκουν τα μυστικά της τέχνης τους στους ντόπιους ζωγράφους (εικ.65). Tα πρότυπα της εποχής των Παλαιολόγων συνδυάζονται πολλές φορές με στοιχεία από τη δυτική τέχνη, εξ αιτίας της επαφής των κρητικών αυτών ζωγράφων με καλλιτέχνες από τη Bενετία. Δημιουργούνται έτσι οι βάσεις της κρητικής ζωγραφικής (εικ.66) που διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα μέχρι και την κατάληψη του Xάνδακα από τους Tούρκους το 1669.

Εικ. 65: Eικόνα της αγίας Mαρίνας. ΄Eργο καλλιτέχνη από την Kωνσταντινούπολη που δουλεύει στην Kρήτη, α΄ μισό 15ου αι. Aθήνα, Bυζαντινό Mουσείο.

Εικ. 66: Eικόνα της Γέννησης, έργο κρητικού ζωγράφου, α' μισό 15ου αι Aθήνα, Bυζαντινό Mουσείο.