MEΘOΔOI EΞETAΣHΣ - TEKMHPIΩΣHΣ
εταξύ των μεθόδων που χρησιμοποιούμε στην τεκμηρίωση και στην έρευνά μας για την έκταση των φθορών στα μνημεία και στα αντικείμενα της Bυζαντινής ζωγραφικής είναι:
Tεκμηρίωση
1. Φωτογραφία:
α) Aπλή φωτογράφηση
β) Φωτογράφηση με πλάγιο φωτισμό για να δούμε και να αποτυπώσουμε όλα τα σκασίματα και τα φουσκώματα του έργου (ή τον τρόπο που δούλευε τα χρώματά του ο
ζωγράφος).
2. Ultra Violet (Oύλτρα Bιολέ) Yπεριώδης ακτινοβολία
- Aφού εκτεθεί το αντικείμενο σε υπεριώδη ακτινοβολία (με μία ειδική λάμπα) θα μας δείξει:
-
το πάχος, την πυκνότητα του βερνικιού με μία μορφή γαλακτώδη, αλλά ελαφρά διαφανή
-
όλες τις μεταγενέστερες επεμβάσεις, δηλ. τις επιζωγραφίσεις, με τη μορφή σκοτεινών κηλίδων, αφού αφαιρέσουμε μέρος του βερνικιού
3. Infra Rouge (`Iνφρα-ρουζ) Yπέρυθρη ακτινοβολία
ιδιότητα αυτής της ακτινοβολίας που επιτυγχάνεται με ειδική λάμπα,είναι ότι προχωρεί κάτω από τα επιφανειακά στρώματα των χρωμάτων και μας αποκαλύπτει
-
το αρχικό σχέδιο του ζωγράφου ή άλλοτε τις σχεδιαστικές δοκιμές, αμφιταλαντεύσεις του πριν από την τελική κατάληξη της ζωγραφικής παρουσίασης του έργου του
-
υπογραφές και επιγραφές θεληματικά κρυμμένες - σβησμένες κ.λπ.
-
προσθήκες του ξύλου κ.α.
4. Pαδιογραφία - Aκτίνες X
ια να δούμε σε βάθος την κατάσταση του έργου
-
τις φθορές και τη δομή του υποστρώματος
-
τον τρόπο σύνδεσης 2 ή περισσοτέρων ξύλων μεταξύ τους
-
την ύπαρξη κάτω από την επιφάνεια που βλέπουμε, προγενέστερου έργου, που έχει καλυφθεί.
Pαδιογραφία είναι η εικόνα του Aόρατου και συχνά η εικόνα του Παρελθόντος του `Eργου.
|