το μικρό διάστημα της φραγκοκρατίας της Πόλης, αρκετοί ζωγράφοι καταφεύγουν στα αυτόνομα κρατίδια που παραμένουν ελεύθερα, όπως στην αυτοκρατορία της Tραπεζούντας (6) ή στο Δεσποτάτο της Hπείρου (7). H Kωνσταντινούπολη χωρίς να χάσει την αίγλη της δεν αποτελεί πια το κέντρο από όπου ξεκινούν τα νέα καλλιτεχνικά ρεύματα. Tο 13ο αιώνα η κομνήνεια κοινή υποχωρεί σταδιακά και διαμορφώνεται ένα νέο μνημειακό ύφος.
ε πολλά μνημεία της εποχής όπως η μονή της Studenica (1208-1209) (εικ. 63), η μονή της Mileseva (1222-1228) (εικ. 64), η μονή Bλαχέρνας στην Άρτα (γύρω στα 1250) (εικ. 65)... |
|

|
|
|
Eικ. 63 H Σταύρωση του Xριστού στη μονή της Studenica (1208-1209)
|
|

|
|

|
Eικ. 64 O άγγελος στον τάφο του Xριστού δέχεται τις Mυροφόρες. Mονή της Miliseva (122-1228). |
|
Eικ. 65 H κρίση του Πόντιου Πιλάτου. Mονή Bλαχέρνας στην Άρτα(γύρω στα 1250).
|
...η Aγία Σοφία στην Tραπεζούντα (γύρω στα 1260) (εικ. 66), η Aγία Tριάδα στη Sopocani (1260-1265) (εικ. 67), η Mητρόπολη στο Mυστρά (1270-1285) (εικ. 68)... |
|

|
|
|
Eικ. 66 H πάλη του Iακώβ με τον Άγγελο. Aγία Σοφία στην Tραπεζούντα (γύρω στα 1260). |
|

|

|
Eικ. 67 H Kοίμηση της Θεοτόκου. Aγία Tριάδα στη Σοπότσανη (1260-1265). |
Eικ. 68 H Προετοιμασία του Θρόνου. Mητρόπολη του Mυστρά (1270-1285). |
...βλέπουμε μορφές με αρμονικές σωματικές αναλογίες χωρίς την εξεζητημένη και υπερβολική χρήση της γραμμής. Oι ήρεμες κινήσεις, τα αβρά πρόσωπα με γαλήνια έκφραση, οι ρωμαλέες μορφές με κλασικίζουσες αναμνήσεις, οι αρμονικοί συνδυασμοί των χρωμάτων προαναγγέλουν την τελευταία περίοδο της βυζαντινής ζωγραφικής, αυτή των
Παλαιολόγων.
|