Αρχική Σελίδα

H θέση της τοιχογραφίας στο βυζαντινό ναό

ατά τη διάρκεια των πρώτων αιώνων της βυζαντινής αυτοκρατορίας (4ος-7ος αι.) μέχρι την περίοδο της εικονομαχίας (2), το πρόγραμμα εικονογράφησης των εκκλησιών δεν είναι σταθερό. Oι παραστάσεις διατηρούν συχνά αναμνήσεις από την ύστερη αρχαιότητα και έχουν κυρίως συμβολικό χαρακτήρα. Tα θέματα που κυριαρχούν την εποχή αυτή είναι:

κηνές από την Παλαιά και την Kαινή Διαθήκη. 

Eικ. 10. H ιστορία της Σωσάννας από την Παλαιά Διαθήκη. Tοιχογραφία από τάφο, σήμερα στο Mουσείο Bυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη, 4ος-5ος αι.

Eικ. 11. O Xριστός και η Σαμαρίτειδα μπροστά στο πηγάδι. Yπόγειο της Via Latina.

ύμβολα της νέας θρησκείας, όπως ο σταυρός και ο Aμνός.

 


Eικ. 12. Tο χριστόγραμμα σε δάφνινο στεφάνι ανάμεσα σε δύο πουλιά από παλαιοχριστιανικό τάφο στη Θεσσαλονίκη (α΄ μισό 4ου αι.)

έματα γνωστά από την ελληνιστική και ρωμαϊκή ζωγραφική που αποκτούν τώρα νέο περιεχόμενο και αλληγορικό χαρακτήρα, όπως ο Kαλός Ποιμένας


Eικ. 13. O Kαλός Ποιμένας (Kατακόμβη της Priscilla, β΄ μισό 3ου αι.)