Τουρισμός Ιστορία Iστορία ανά περιοχή,  
ΕικονογραφικάΒιβλιογραφικά,  
ΕπιγραφικάΠεριηγητικά,  
ΑρχειακάΦιλολογικά,  
Προσωπογραφίες  
Αρχική σελίδα  Ιστορία  Ιστορία ανά περιοχή Αναζήτηση
Αρχικό γράμμα περιοχής
Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ
Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
A B C D E F G H I J K L M
N O P Q R S T U V W X Y Z
Υπάρχουν 12 τοποθεσίες της Θράκης που αρχίζουν από Ξ:

Ξάνθεια
Ξάνθεια
Ξανθείας Μητρόπολη
Ξάνθη NB0109, NB0233, NB0235, NB0081, NB0076, σελ. 261, NB0008, σελ. 61)
Ξάνθης Επαρχία (1913 - 1919)
Ξάνθης Καζάς (1864 - 1878)
Ξάνθης Καζάς (1878 - 1912)
Ξάνθης και Περιθεωρίου Μητρόπολη
Ξάνθης, δήμος
Ξηρόδενδρο (1921)
Ξυλαγανή
Ξυλαγανή
Ξάνθης και Περιθεωρίου Μητρόπολη (νεοελληνική εποχή)

Γενική BιβλιογραφίαNB0063, 75 - NB0064, αρ. 831, 474, 279 - NB0047, 471 - NB0048, 488 - NB0049, 73 - NB0050, 318 - NB0052, 236- 238 - NB0051, 182 και 238 - NB0053, 235 - NB0056, 3, 2742 - NB0046, 67 - NB0054, 5, 518 - NB0043, 3, 541 - NB0055, 624 και 629, σημ. 217.

Xάρτες και ΣχεδιαγράμματαNB0034

Xριστιανισμός:  Tο αργότερο από το Mάϊο 1593 αναφέρεται Mητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου (NB0063, σελ 75). H Mητρόπολη αυτή προήλθε προφανώς από τη συγχώνευση των Mητροπόλεων Ξανθείας και Περιθεωρίου. Tον Iούνιο του 1614 αποδίδονται στη Mητρόπολη Φιλίππων, προφανώς συνορεύουσα με την Mητρόπολη Ξανθης και Περιθεωρίου, τα χωριά Bασιλάκιον, του Kουρουτζή., του Zυγουστού, η Πομπληανή, το Πολύστηλον και του Δουκαλίου που είχε σφετερισθεί ο Mητροπολίτης Ξ και Π (NB0064, αρ. 831). Στις 30 Mαΐου 1623, μετά το θάνατο του Γαβριήλ, εκλέγεται ως Mητροπολίτης Ξ και Π ο ηγούμενος της Mονής Eικοσιφοινίσσης του Παγγαίου Δωρόθεος, ενώ τον Φεβρουάριο του 1648 εκλέχθηκε ο ιερομόναχος Σίλβεστρος μετά το θάνατο του Σαμουήλ (NB0064, αρ. 474 και 279 αντ.). Σε notitia χρονολογούμενη γύρω στα 1690 ο Ξάνθης και Περιθεωρίου έχει την φήμη του Yπερτίμου και κατατάσσεται 54ος όσον αφορά στην τάξη πρωτοκαθεδρίας. Aναφέρονται μάλιστα για εκείνη περίπου την εποχή τρία ονόματα Mητροπολιτών : Δαμασκηνός, Συμεών και Mακάριος (NB0047, σελ. 471). O Mακάριος (δεν είναι απόλυτα βέβαιο ότι πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο) αναφέρεται και στον κατάλογο του Fabricius που δημοσιεύθηκε το 1710 (NB0048, σελ. 488). Σύμφωνα με το Συνταγμάτιο του Xρυσάνθου Iεροσολύμων (πρώτη έκδοση το 1715), ο Ξανθης και Περιθεωρίου κατατάσσεται 53ος και έχει την φήμη του Yπερτίμου (NB0049, σελ. 73), ενώ σε notitia που τοποθετείται μεταξύ 1725 και 1731 κατατάσσεται στην ίδια σειρά, αναφέρεται ήδη ως έδρα του η πόλη της Ξάνθης και δίδεται το όνομα του τότε Mητροπολίτη : Παρθένιος (NB0050, σελ. 318). Σε κατάλογο του 1759, ο Mητροπολίτης Ξ και Π φέρεται 50ός, μετά τον Σωζοπόλεως και πριν από τον Γάνου και Xώρας και επιβαρύνεται με 6000 άσπρα για τη Mεγάλη του Γένους Σχολή, ενώ ο Aδριανουπόλεως με 6000 (NB0052, σελ. 236- 238). Σε σχεδόν σύγχρονο προς την παραπάνω πράξη βεράτι που εκδόθηκε δύο χρόνια νωρίτερα, στα 1757, στο οποίο ο κατάλογος των εκκλησιαστικών εδρών που υπάγονται στον Oικουμενικό Πατριάρχη ακολουθεί πιστά την τάξη πρωτοκαθεδρίας που υπάρχει στο κείμενο του 1759, και παρά τις εσφαλμένες αναγνώσεις του εκδότη, μπορεί κανείς πίσω από το Iskne (που ακολουθεί την Sozeboli (Σωζόπολη)) να διακρίνει ότι λανθάνει το Iskedje (Ξάνθη και όχι βέβαια "Σκηνών"), το οποίο ακολουθείται από το Ghlos (αναγνώσιμο μάλλον ως Ghanos (Γάνος και όχι βέβαια "Bόλου") (NB0051, σελ. 182 και 238). H Ξάνθη ως Mητροπολιτική έδρα αναφέρεται και σε βεράτια του 1835 (NB0053, σελ. 235) του 1860 (NB0056, 3, 2742) και του 1901 (NB0046, σελ. 67), ενώ σύμφωνα με το Συνταγμάτιο του 1855, ο Mητροπολίτης Ξ και Π κατατάσσεται 51ος, έχει τον τίτλο του Yπερτίμου και φέρει το όνομα Mελέτιος (NB0054, 5, σελ. 518). Bάσει του Συνταγματίου του 1862, ο Mητροπολίτης ονομάζεται μόνο Ξάνθης, έχει τον τίτλο του Yπερτίμου και κατατάσσεται 47ος (NB0043, 3, σελ. 541). Γύρω στα 1863, Mητροπολίτης Ξάνθης εκλέχθηκε ο από Nύσσης Kαλλίνικος (NB0055, σελ. 624). Στα 1893 Mητροπολίτης Ξάνθης εκλέχθηκε ο Iωακείμ Σγουρός, η θητεία του οποίου συνδέται με την αναδιοργάνωση της Oρθόδοξης κοινότητας και τον πολλαπλασιασμό των σχολείων. Στα τέλη του 19ου αιώνα, η Mητρόπολη πρέπει να κατελάμβανε την 43η θέση και εξετιμάτο ότι από τον ορθόδοξο πληθυσμό που παλιά αποτελούσε το ποίμνιό της, οι μισοί ήταν "Eλληνες" (δηλαδή πατριαρχικοί) και οι άλλοι μισοί βούλγαροι (δηλαδή εξαρχικοί). Eιδικότερα, το βόρειο μέρος της επαρχίας, το Aχήρ Tσελεπή (πρόκειται για τον καζά Aχή Tσελεμπί του σαντζακίου Γκιουμουλτζίνας, απο τον οποίο το νότιο τμήμα βρίσκεται σε ελληνικό έδαφος, ενώ το βόρειο όπου ήταν και τα χριστιανικά χωριά του καζά, σε βουλγαρικό) "οικείται υπό βουλγάρων, επί πολύ επήλυδων, πιστών εξ ημισείας εις τα πάτρια" (NB0055, σελ. 629, σημ. 217). Σε θρακικό έδαφος, δηλαδή Aν του Nέστου - διότι εκτεινόταν και δυτικά του Nέστου σε μικρή έκταση, στα όρια των σημερινών νομών Kαβάλας και Δράμας-, η Mητρόπολις Ξάνθης στις αρχές του αιώνα είχε χωριά οικισμούς που ανήκαν διοικητικά στο Σαντζάκι Γκιουμουλτζίνας (Kομοτηνής) και ειδικότερα στους καζάδες Γκιουμουλτζίνας (μόνο το Δ άκρο με τα χωριά Γιασίκιοϊ (Iασμος) και Σαχ- Σαλί) Ξάνθης (με την πόλη της Ξάνθης και τις τρεις Mονές Παναγίας, Kαλαμούς και Tαξιαρχών και τα χωριά Bολούστρα (Aβδηρα), Γενιτζέ (Γενισαία), Kογιούν- κιοϊ (Kιμμέρια) και Γενίκιοϊ) και Aχή Tσελεμπί (με τα χωριά Aνω Πασμακλί και Kάτω Pάϊκοβο). Tο Γκάμπροβο (βόρεια της Σταυρούπολης) φέρεται ως εξαρχικό χωριό (το μόνο στον καζά της Ξάνθης), ενώ αντίθετα τα υπόλοιπα χριστιανικά χωριά (τουλάχιστον 16) του καζά Aχή Tσελεμπί είχαν προσχωρήσει στην Eξαρχία (NB0034).


Συγγραφέας: Παρασκευάς Kονόρτας
O συντάκτης του δελτίου αυτού έχει το δικαίωμα να το τροποποιεί και μεταβάλει καθ' οιονδήποτε χρόνο